Voorbereidingen voor de TSR-2015!

Posted on Posted in Blog

Langzaam komen de Tall Ship Races 2015 dichterbij. Bijna is het tijd voor om weer te racen. En een groot deel van de SPANT leden zijn er weer helemaal klaar voor. Topfit en tot op het bod gebrand om het beste resultaat te halen. Nog een aantal weken kei hard trainen om dat laatste beetje extra spierweefsel te krijgen en met een conditie van een marathon loper moet het goed komen. Wie zal het beste SPANT lid zijn in de uitslagen (en met welk schip). Wie van het bestuur gaat naast hun bestuurs talenten laten zien dat ze ook nog een beetje kunnen zeilen (al heb ik van insiders begrepen dat niet alle bestuursleden dit jaar zeilen. Een tekort aan vakantie dagen of 4 dagen wandelen (je moet er maar zin in hebben om 4 keer 40 km te lopen) gooiden roet in het eten). Wie is de beste zeiler van de blog schrijvers (beide onderdeel van de bemanning, 1 op de Morgenster en de andere op Alexander Von Humboldt 2), gaat de voorzitter winnen met de Morgenster, of heeft ze meer talent voor het zijn van voorzitter en iets minder voor het zeilen? Tovert een van de andere leden een perfecte uitslag uit de hoge hoed tijdens een van de exchange programma’s op de Morgenster (2 keer), Gulden Leeuw, Thalassa of Vega Gamleby. En jij, wat zijn jou plannen om ons te verslaan.

We zullen het mee maken en we houden je op de hoogte van de resultaten binnen SPANT. En er mag natuurlijk altijd een wedje gelegd worden op wie de beste word met welk schip. (en mag ik je een kleine tip geven, de heren hebben natuurlijk de grootste kans op de overwinning, de dames kunnen mij en de andere heren nooit bijhouden, al denken ze van wel, laat ze nog maar even in die waan, dan blijven ze een stuk liever)

En hopelijk ben je er zelf bij en kan je mee helpen om met jou schip en crew ons te verslaan (of helpen te winnen) en zo snel mogelijk in de volgende haven te komen en misschien wel een prijs te winnen.
Maar ik moet je waarschuwen, houd er rekening mee dat je na de start een korte tijd naar het groen van Alex2 kijkt en haar langzaam aan de horizon ziet verdwijnen. Je zal het groen in de volgende haven pas weer zien en bent dan van harte welkom om even uit te huilen onder het genot van een bakje koffie of iets sterkers en wie weet wel weer een prachtig feestje. Sorry, al vast voor dit misschien wat deprimerende beeld dat je wordt verslagen door een Duits schip. Maar dat komt misschien wel door de Nederlandse invloeden aan boord.

Dit jaar helaas geen mentor meeting, iedereen was te druk met de voorbereiding om deze middag nog in te kunnen plannen. Maar ook zonder mentor meeting worden de laatste plannen worden gemaakt voor de activiteiten aan boord en in de havens, wat is leuk en wat is minder. Het eerste planningsweekend (Morgenster Race 1) is al weer geweest en er staan nog een paar in de planning. Alles staat op papier en we zijn er helemaal klaar voor en hebben er zin in om met de groepen op pad te gaan voor een paar onvergetelijke weken op zee. Als je aan boord zit tijdens een van de 6 exchange programma’s kan ik je uit ervaring vertellen dat het een onvergetelijke reis word en dan maakt het niet uit op welk schip je vaart.

En SPANT zit natuurlijk niet stil, hou de site in de gaten wat er nog meer gaat gebeuren tijdens Sail Amsterdam en daarna … (ik heb geruchten gehoord van een TSR reünie party na de zomer???).

Tussen door ontving ik weer eens een digitale flessen post uit de zonnige overzeese gebieden.

“Het is groen en vaart deel 2.
Nee, het is dit keer niet de Alexander von Humboldt 2 met hun groene zeilen. Maar een hele sterke zeesleper. Terwijl jullie straks allemaal gaan genieten op de zeilboten tijdens de tall ship races/regatta of natuurlijk Sail 020.” Dit is dus van iemand die niet uit Amsterdam komt maar iets zuidelijker, waar ze Amsterdam 020 noemen.
“Heb je ook de koopvaardij officieren die dat moeten missen omdat ze goederen van A naar B aan het varen zijn. Zo zit ik dan de komende paar maanden aan boord van een hele grote groene zeesleper.” Uit betrouwbare bronnen heb ik begrepen dat hij nu ergens in de Cariben ligt, te genieten van het mooie weer en waarschijnlijk iedere dag een BBQ. Wat is het toch een zwaar leven.
“Waar ik, hopelijk verderga met het rondje wat ik me vorige term was begonnen. Ik mis nog 1 oceaan dit jaar dat zou dus geen groot probleem hoeven zijn. Na dit rondje volgen er nog een paar bijzonderheden zoals: die lijn over het midden van de aarde. Waar je als je hem voor het eerst passeert toch echt gedoopt word. Tijdens het rondje was het boven Afrika langs dus dan ook nog de kaap de goede hoop en de kaap hoorn. Volgens mij heb ik dan de bekende plekken van de zeevaart onderhand wel gezien. Nou, …. de machine kamer is het altijd het zelfde weer en het uitzicht verandert ook nooit.”
Dan had je ook maar geen machinist moeten worden, dan had je wel van het uitzicht mogen genieten. Je kan ook niet alles hebben.

Voor iedereen die deel neemt aan de TSR, succes namens
De SPANT-Heren

Ps. Over dat trainen en in topvorm komen, dat heb ik niet nodig. Ik ben van altijd topfit en zit dus gewoon 8 uur per dag achter mijn bureau met een bakje koffie, of 2, misschien 3 … nou, ik denk dat het er wel iets meer zijn, in ieder geval genoeg om wakker te blijven.